Britsko-čínska značka MG ponúka elektrický hatchback MG4 Electric Long Range za veľmi rozumnú cenu. Aký je však reálny dojazd a spotreba tohto zaujímavého elektromobilu v bežných podmienkach?
Dlhé trasy s elektromobilom už nie sú také peklo ako kedysi, keď ste boli radi, že ste prešli 100 zimných kilometrov a vy vo vnútri nezmrzli. Batériové vozidlá sa za relatívne krátky čas pohli skokovo dopredu a svoj obrí podiel na tom má práve Čína. Kompaktný hatchback MG4 je priamy konkurent Volkswagenu ID.3 od tradičnej britskej značky. Tá ale teraz patrí do čínskeho koncernu SAIC, kde sa MG4 aj vyrába. Vývoj je však stále vo Veľkej Británii.
Silueta vozidla MG4 trochu pripomína už spomínaného hlavného konkurenta a dôvod je prostý. Ide o auto na elektrickej platforme a vyvíjané od začiatku ako elektromobil. Vyznačuje sa teda veľkým rázvorom, krátkymi prevismi, či hladkou prednou časťou bez obrovskej mriežky chladiča.
Tu ale podobnosť končí, pretože na rozdiel od hladkých tvarov Volkswagenu ID.3 má MG4 skôr ostrejšie rezané rysy. Vpredu to nie je také výrazné, ale aj tak si nemožno nevšimnúť hrany medzi kapotou a nárazníkom alebo svetlometov, ktorých rohy majú ostré uhly.
Ešte výraznejšie to je na zadnej časti, ktorá má ostro rezané športovo vyzerajúce rysy. Tie ešte umocňuje strešný spojler nami testovaného vozidla. Dizajn je však individuálna záležitosť a záver nechám na vás, ale mne sa MG4 naozaj páči.
Aj prístrojová doska svojim rozvrhnutím pripomína tú v ID.3ke. Menší displej bez kaplnky je pred vodičom a väčší hlavný displej infotainmentu uprostred. Inak je interiér minimalistický, no na rozdiel od nemeckého koncernu stavia na klasické tlačidlá.
Niektoré časti, napríklad vrchná plocha prístrojovej dosky, sú z kvalitného mäkčeného plastu. Niekde sú naopak obyčajné tvrdé plasty, napríklad na výplniach dverí. Sedačky sú skvel a nechýba im ani výraznejšie bočné vedenie. Čo im chýba je lepšiu, ideálne nastaviteľná bedrovú opierka. Volič smeru jazdy je kruhový a pracuje sa s ním veľmi jednoducho. MG4 sa dokonca ani „neštartuje“, stačí iba nasadnúť a zaradiť…
Infotainment má základné zobrazenie s dlaždicami, ktoré ukáže nastavenie klimatizácie, audio, stav batérie a pripojenie Android Auto alebo Apple CarPlay. Nájdeme tu taktiež pripojenie k internetu s predpoveďou počasia a vstavanú navigáciu, ktorá obsahuje aj nabíjacie stanice. Do zvyšku ponuky sa dostanete cez ikony v ľavej časti displeja. Pod obrazovkou máme niekoľko tlačidiel – klimatizácia/kúrenie, ofuk a výhrev skiel, tlačidlo pre návrat na domovskú obrazovku a dve tlačidlá pre hlasitosť. Nastavenie teploty a ovládanie klimatizácie však svoje tlačidlá nedostalo a tak všetky nastavenie riešite iba cez dotykovú obrazovku.
Pokiaľ ide o priestor vo vnútri, je tu vidieť výhoda už spomínanej elektrickej platformy. Vďaka dlhému rázvoru a krátkej kapote je dlhšia aj samotná kabína. Na dĺžku má dostatok priestoru aj vysoký vodič, keď si sadne sám za seba. Solídny je v rámci kompaktných hatchbackov aj batožinový priestor vzadu, ktorý má objem 363 litrov. Predný frunk však MG4 nemá, aj keď sa zdá, že miesto by naň bolo…
MG4 Long Range má v najvyššej výbave Exclusive synchrónny elektromotor s výkonom až 180 kW (245k) a väčšiu, až 77 kWh batériu s technológiou NMC a papierovým dojazdom 520 kilometrov. Pri plnom nabití MG4 ukazovalo v letnom počasí reálnych 480 kilometrov v kombinovanej prevádzke. Vďaka automatickému predohrevu batérie a tepelnému čerpadlu by mohol byť podobný dojazd aj v zime.
V spotrebe elektrickej energie vie MG4 zahanbiť veľa iných elektromobilov. V mestskej premávke si vypýta pokojne aj pod 13 kWh/100km, na okreskách sme jazdili za 15-16 kWh/100km a najviac si samozrejme elektrické auto potiahne na diaľnici, kde spotreba stúpla nad 23 kWh/100km. V priemere sme za týždeň a takmer 800km jazdili za skvelých 16,5 kWh/100km – presne ako udáva výrobca v technických parametroch.
Akceleráciu z 0 na 100 km/h zvládne MG4 Long Range len za 6,5 sekundy a súčasne sa jeho maximálna rýchlosť posunula zo 160 na 180 km/h, takže sa nestratí ani na „nemeckej diaľnici“. K miernemu vylepšeniu došlo aj v prípade nabíjacieho výkonu, kde z doterajších 140 kW zvládne palubný systém s väčšou batériou až 144 kW DC nabíjanie. Dobitie akumulátora z 10 na 80 % trvá cca 38 minút.
Aj v zákrutách si MG4 vedie celkom dobre. Nie je to síce ostrý hot-hatch, čomu by zodpovedal výkon a trochu ostrejší dizajn, ale krásne drží stopu a vďaka pohonu zadných kolies má skon k pretáčavosti, s ktorou sa dá skvelo pracovať. Poteší tiež komfortom, čomu prispievajú aj menšie, 18″ kolesá s vyšším profilom pneumatiky. Jazdy po meste potom spríjemňuje aj takmer úplne ticho, vďaka dobrému odhlučneniu od kolies.
V mnohých ohľadoch sa MG4 Long Range javí ako podarené a technicky vyspelé auto. Nejaké muchy má, ale to platí aj pre drahších konkurentov. Pri základnej cene pod 32-tisíc € mu ale možno všeličo odpustiť (aktuálnej cena testovanej verzie je 41.700€). Parametrami je na tom veľmi dobre, pretože vo väčšine sa konkurentom nielen vyrovná, ale mnohých svojim spracovaním a dojazdom hravo prekoná…