Hyundai i20 1.0T-GDI 6MT Family – Rodinne veľký, cenovo malý

Značka Hyundai sa pochválila inovovaným modelom i20, ktorý sa snaží prilákať zákazníkov elegantným vzhľadom a ešte bohatšou technologickou výbavou. Tretia generácia tohto malého automobilu segmentu B bola predstavená v roku 2020 a počas minulého roka potom automobilka predstavila modernizáciu, ktorá na prvý pohľad priniesla len veľmi drobné zmeny.

Predná časť dostala upravené tvary predného nárazníka a masky chladiča, vďaka čomu pôsobí i20ka oveľa športovejšie. Efektné sú aj FullLED svetlomety, no v základe dostanete iba halogénové a plnohodnotné LED svetlá sú k dispozícii iba za príplatok. Ak ich objednáte, zmiznú typické trojuholníkové svetlá denného svietenia dolu a nahradí ich decentná linka v hlavných svetlometoch.

Vzadu nájdeme tiež upravený nárazník a úplne nové zadné svetlá v tvare písmena Z s podpisom i20. Inak sa tu veľa nezmenilo, snáď len bočné plastové deflektory na zadnom skle sú o čosi väčšie a prispievajú tak k lepšej aerodynamike. Vozidlo tiež zdobí upravené logo automobilky, zatiaľ čo podbehy vypĺňajú nové dizajny diskov kolies.

Ponuka farieb bola rozšírená o tri nové odtiene. Máme tu nový metalický Lucid Lime a perleťové Lumen Gray Pearl a Meta Blue Pearl. Celkom bude v ponuke 8 lakov, voliteľne zostáva dostupné aj kontrastné lakovanie strechy v čiernej perleťovej farbe Phantom Black, avšak až od výbavy Style. Bez príplatku môžete mať napríklad krásnu farbu Mangrove Green Pearl.

Interiér ponúka v základe čierne látkové sedačky s potlačou. Vo vyššej výbave môžete mať napríklad limetkové dekory s prešívaním, no už v základe sú sedačky materiálovo solídne a veľmi dobre tvarované. Keďže sú s manuálnym posuvom aj sklápaním, dajú sa nastaviť relatívne nízko, čo môže byť pre vyššie postavy plus.

Vo výbave Family dostanete navyše 16“ zliatinové disky kolies s pneumatikami v rozmere 195/55 R16, zatmavené zadné okná, vyhrievané predné sedadlá a volant, automatickú klimatizáciu a prístrojovú dosku Supervision s 10,25″ LCD displejom. V základe je klasická prístrojová doska s ručičkami a malým displejom v strede.

Nami testovaná i20 Family nemala príplatkový packet Smart Pack (inteligentný kľúč so štartovacím tlačidlom na prístrojovej doske a bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu) a tak sme odomykali ručne a štartovali kľúčom, tak ako to bolo kedysi bežné. Teda ono je to bežné, akurát už po toľkých vrcholných výbavách človek len sadne a chce stlačiť tlačidlo. Takže Smart Pack odporúčam všetkými desiatimi, ak ste zhýčkaní… 🙂

Väčšina fanúšikov klasiky bude spokojná, pretože ani pri facelifte sa nepristúpilo k zmene konceptu ovládania komfortu na palube. A tak naďalej zostáva priamo vedľa centrálneho displeja gombík na úpravu hlasitosti audiosústavy a klimatizáciu si uprostred palubnej dosky nastavujete pomocou veľmi dobre ergonomicky zvládnutých ovládačov a ďalších fyzických tlačidiel.

Vľavo od volantu nájdete tlačidlo na vyhrievanie volantu a tlačidlo na vypínanie systému Stop&Start, na stredovej konzole zase jednoduchý volič jazdných režimov a ovládanie výhrevu predných sedačiek. Pre milovníkov driftovania a zimných radovánok zostala zachovaná klasická mechanická páka parkovacej brzdy.

Poteší, že ten, kto si chce pripojiť telefón, môže využiť oba v súčasnosti využívané typy konektorov USB a tiež dostatok odkladacích priestorov okolo predných sedačiek. Do dverí pohodlne zmestíte aj veľkú 1,5 litrovú fľašu. Jediné, čo trochu zamrzí je kvantita použitých tvrdých plastov, ktoré sú však na druhú stranu jednoduchšie na údržbu.

Jediné, čo má Hyundai i20 aj po modernizácii trošku zastaralé, je odozva základného centrálneho displeja infotainmentu a nutnosť prepojiť telefón s káblom vtedy, keď chcem využiť aplikácie Apple CarPlay alebo Android Auto. Čo nepoteší, je tiež zložité vypínanie „nútených“ asistenčných systémov, najmä toho, ktorý pípaním upozorňuje aj na najmenšie prekročenie rýchlostného limitu. Ak ho chcete vypnúť, musíte tak urobiť cez menu v palubnej doske, pomocou tlačidiel na volante. Takže taká malá predletová príprava a po každom ďalšom naštartovaní znovu.

Vozidlo má teda už v základnej výbave viac bezpečnostných systémov Hyundai Smart Sense. Systém autonómneho núdzového brzdenia FCA disponuje režimami pre jazdu v meste a mimo mesta. Vedľa chodcov je schopný detekovať aj cyklistov a aktívny asistent pre vedenie vozidla v jazdných pruhoch LFA zaisťuje, aby vozidlo zostalo vo svojom jazdnom pruhu. Škoda, že v tejto výbave dostaneme len klasický tempomat, keďže všetky systémy tu sú a ten adaptívny je len otázkou softwarového zapnutia.

Silnou stránkou i20ky, napríklad v porovnaní s francúzskou konkurenciou, je naozaj solídny priestor pre cestujúcich vzadu. Dospelí priemerného vzrastu môžu pokojne cestovať, aj na pomerne dlhých trasách, bez otlačených kolien či hláv. Poteší aj USB-C konektor v stredovom paneli a malý odkladací priestor.

Kufor má objem 352 litrov, je celkom nízky a ponúkne aj možnosť voziť so sebou náhradné koleso. Oceňujem tiež nápad s možnosťou zasunúť plato batožinového priestoru tesne za operadlá zadných sedačiek. Inak sú tu ešte dve malé úchytky na zavesenie tašiek po bokoch ale nejaké priehradky alebo iný upevňovací systém tu chýba.

Aj po modernizácii môže byť Hyundai i20 osadený jedným z troch benzínových motorov. Základ tvorí atmosférická štvorvalcová 1.2-ka a alternatívou je litrový preplňovaný trojvalec v dvoch výkonnostných prevedeniach. Testované vozidlo bolo osadené motorizáciou, 1.0 T-GDI v kombinácii s inteligentnou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Výsledkom je najvyšší výkon 74kW (100k) a najvyšší krútiaci moment 172Nm v rozmedzí 1500-4000 otáčok za minútu.

Motor má na malú a relatívne ľahkú (1065kg bez vodiča) i20ku dostatočný výkon a ani pri potrebe prudšej akcelerácie pri predbiehaní nie je potrebné veľmi čarovať s podraďovaním. Motor pocitovo zaberá od cca. 1900 otáčok za minútu a končí niekde pred 6000 otáčkami, kde už je hranica kedy treba radiť nahor. Kultivovanosti má dostatok, za studena si trochu povrčí ale inak je odhlučnený príkladne. Jediné, čo sa mu dá trochu vyčítať, je horšie vykrývanie turbodiery pri nízkych otáčkach, kedy si budete pri rozbehoch a preraďovaní z 1. do 2. prevodového stupňa pripadať ako začiatočník v autoškole.

Spotreba sa po týždni testovania a najazdení takmer 1000km zastavila na hranici 5.5l/100km, čo je vlastne úplne v poriadku, keďže tabuľková kombinovaná spotreba podľa WLTP je 5,2-5,5l/100km. Pri diaľničných rýchlostiach, okolo 130km/hod, točí motor cca. 2000 otáčok za minútu a spotreba je aj vďaka šiestemu prevodovému stupňu relatívne nízka. Naše trasy boli mesto/okresky/diaľnice v pomere 20/40/40.

Vychváliť do nebies musím inteligentnú 6-stupňovú prevodovku. Tá nielenže správne dávkuje automatický medziplyn ale je aj neuveriteľne presná a jej dráhy by mohlo závidieť nejedno luxusnejšie „športové“ auto. Pochváliť treba aj slušné odhlučnenie kabíny od kolies, či aerodynamického hluku. Aj pri diaľničných 130 km/h je i20ka relatívne tiché auto. 

Z hľadiska pohodlia a komfortu je odpruženie viac športovo ladené a teda tuhé. Na horšom povrchu je podvozok občas uskákaný a v prípade priečnych nerovností si vie aj buchnúť od zadnej nápravy. Jeho vedenie stopy je však príkladné a s i20kou si viete užiť okresky na limite. Na limite motora samozrejme, pretože tu podvozok predbieha výkon – a tak je to správne.

Voľbou rozumu je práve testovaná výbava Family. Obsahuje takmer všetko, čo má malé auto tejto triedy mať a cenou vás nezruinuje. Testovaná verzia 1.0 T-GDi Family tak začína na sume 14.840€. S príplatkom za perleťový lak Dragon Red a spomínané LED svetlomety sme na sume 18.530€. V porovnaní s konkurenciou je to celkom zaujímavá ponuka.

Hyundai i20 Family je skvelá voľba malého auta, pretože za rozumné peniaze dostanete veľmi príjemné auto, ktoré je síce malé vzrastom, ale dospelé charakterom.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *