Hyundai Tucson 1.6 CRDi MHEV 4×4 Premium – Vyšperkovaný bestseller

Hyundai Tucson nedávno oslávil dvadsiate výročie od uvedenia prvej generácie na trh. Kórejská značka mu k nemu dala darček vo forme faceliftu aktuálnej, štvrtej generácie, ktorá sa u nás začínala predávať v roku 2020. Poďme sa teda pozrieť aké sú zmeny a ako obstojí v konkurencii…

Modernizovaný Tucson stavia na svojom futuristickom zovňajšku, ktorý bol v čase jeho príchodu na trh naozaj odvážny. A Hyundai sa nebojí zmien ani pri faceliftoch. Napriek tomu, že si novinka ponechala typickú jednoliatu masku s výraznými segmentami denného svietenia v tvare „anjelských krídel“, zmeny sú tu vidieť už na prvý pohľad. Po novom sú LED svetlá v dennom svietení na výšku len tri a naviac horné dve LED svetlá slúžia ako smerové svetlá.

Zväčšené sú otvory a priestor pre hlavné svetlomety po stranách nárazníku, kde sa teda ukrývajú nové Full-LED svetlomety, ktoré v našej výbave majú aj Matrix funkciu pre vyrezávanie premávky. Tucsona však teraz už v základe dostanete s plne LED predným svietením. No vlastne, vzadu je to trochu inak…

Zadná časť zostala viacmenej bezo zmien. Vďaka deleným svetlám, ktoré sú prepojené LED linkou po celej šírke, vyzerá Tucson stále dravo. Vačší stierač zadného skla je elegantne skrytý v hornej časti a zmizlo vystúpené logo automobilky, ktoré nahradil znak vypieskovaný v skle a teda stierač konečne môže zaberať viac. Zrejme kvôli pôvodnej homologizácii si však Tucson vzadu ponechal jednu nepeknú vec – smerové svetlá v úplne dolnej časti nárazníku, ktoré sú navyše stále obyčajné, žiarovkové…

Silueta päťdverovej karosérie zostala zachovaná, rovnako ako výrazné hranaté prelisy na bokoch, či plastové prahy a obloženia kolies. Vo verzii N-Line viete mať blatníky lakované vo farbe karosérie, no SUV-looku viac svedčia tradične čierne plasty na našom testovanom bielom kúsku.

Zvonku sú teda zmeny skôr decentné ale vo vnútri sa odohrala priam revolúcia. Volant si Tucson zrejme vypožičal z aktuálnej Kony a úplne nová je tu celá palubná doska aj stredová konzola. Tej dominuje horizontálny prístrojový panel s dvojicou 12,3 palcových displejov, ktorý je natočený a dokonca aj efektne plynulo zahnutý smerom k vodičovi.

Nové tvarovanie palubnej dosky presunulo výduchy klimatizácie smerom dole na jednu úroveň a vďaka tomu mohla pred spolujazdcom vzniknúť veľká odkladacia plocha na drobnosti, či na mobilný telefón spolujazdca. Ten by však v prvej prudšej zákrute zrejme letel smerom von z okna, takže tu by som si radšej odkladal len nejaké menej dôležité veci…

Poteší aj nový samostatný panel klimatizácie, ktorý si ponechal najdôležitejšie mechanické ovládače a tak úplne bez problémov, iba hmatom môžeme zvyšovať a znižovať teplotu, či prepínať režimy. Ostatné prvky sú dotykové ale majú jasnú grafiku a akúsi LED odozvu po stlačení. Toto je zmena o 1000% oproti pôvodnej dotykovej zmäti, ktorá bola na Tucsone pôvodne.

Displej 12,3 palcovej digitálnej prístrojovky má teraz ešte jemnejšiu grafiku a môžete si vyberať z až šiestich rôznych motívov, ktoré sa môžu meniť v závislosti na zvolenom jazdnom štýle alebo môžu byť napevno zadefinované vodičom. Druhý displej infotainmentu poznáme tiež z ostatných aktuálnych modelov Hyundai a štandardne už obsahuje aj navigáciu, za ktorú ste si predtým museli priplácať.

Tu je však tiež akási odpoveď na otázku, prečo je dnes základný Tucson o niečo drahší ako pred faceliftom. K základnej výbave totiž pribudlo kopec vecí ako parkovacie senzory vpredu a vzadu, zadná kamera, či bezkľúčový vstup.

Zo zásadnou zmenou v interiéri a v ovládaní prichádzajú verzie s automatickou prevodovkou. Volič prevodovky už totiž nie je v stredovej konzole ale presunul sa pod volant, po vzore elektrických vozidiel Hyundai. Vďaka tomu mohla pod stredovou opierkou vzniknúť obrovská odkladacia plocha, ktorá bez problémov pojme aj poriadnu dámsku kabelku.

Veľmi dobre je vyriešená aj lakťová opierka. Hneď po ruke mám dva držiaky na nápoje, bezdrôtové nabíjanie s chladením a indikáciou a hlavne ergonomicky umiestnené tlačidlá na prepínanie pohonu všetkých kolies, režimu jazdy a ostatných systémov ako je stop/štart, asistent zjazdu z kopca alebo zapnutie kamier, ktoré je tu možné dokonca aj počas jazdy v akejkoľvek rýchlosti.

Pozíciu za volantom si v Tucsone klasicky nájdete veľmi rýchlo a užijete si okolo seba aj dostatok priestoru. Sedadlá sú stále komfortné, no chýba im trochu viac bočnej opory, čo by mohla vyriešiť spomínaná verzia N-Line, kde už sú viac športovo tvarované.

Ani sa nedivím, že je Tucson u nás tak obľúbeným kompaktným SUV. Ide o naozaj priestranné auto, s množstvom priestoru na predných aj zadných sedadlách, či v batožinovom priestore. Tucson úplne s prehľadom splní aj funkciu dovolenkového auta pre štvorčlennú rodinu a nejaká cesta k moru mu nebude vôbec proti srsti.

Do kufra s objemom 616litrov sa toho vojde naozaj dosť a pokiaľ potrebujete ešte viac litrov (konkrétne 1792), stačí sklopiť zadné delené sedadlá. Tie môžu byť dokonca za príplatok delené aj v pomere 40/20/40 a teda ani preprava dlhších predmetov nebude problémom.

Jazdnými vlastnosťami je Tucson príjemný tak ako predtým. Podvozok tu vsádza na zadné viacprvkové zavesenie a chválim aj jeho neutrálne nastavenie. Niečo medzi francúzskou plavnosťou a nemeckou tuhosťou je zrejme to správne vyjadrenie pocitov na rozbitých cestách nášho malebného Slovenska. V prípade ak zvolíte menší priemer kolies, bude to samozrejme ešte lepšie.

S aktuálne testovanou štvorkolkou nie je problém vyraziť ani do náročnejšieho terénu, či zasnežených hôr. V zákrutách budete mať istotu, keďže Tucson rád pripája aj zadnú nápravu kedykoľvek elektronika uzná, že je to potrebné. Od riadenia je Tuscon dokonca veľmi komunikatívny, čo sa v dnešnej preposilovanej dobe zdá skoro ako zázrak. Prečo si teda neužiť nejaké tie serpentíny…

No užiť sa síce dali, len teda napríklad v hybridnej 252-koňovej verzii by to zrejme išlo lepšie. Ak postupujeme v cenníku od najnižších čiastok k najvyšším, začínajú sa motorizácie s klasickými zážihovými štvorvalcami, pokračuje cez ich čiastočne elektrifikované verzie až po takzvaný full hybrid a dokonca spomínaný plug-in hybrid.

My sme pod prednou kapotou objavili dieslový štvorvalec s objemom 1,6litra a označením CRDi a dokonca MHEV, čo pripomína, že je tu aspoň 48-voltová mild hybridná technológia. Čiastočne hybridný systém je tvorený akumulátormi s napätím 48 V, zariadením MHSG (Mild Hybrid Starter Generator) s funkciami generátora a spúšťača a nízkonapäťovým meničom LDC (Low Voltage DC).

Tucson je samozrejme okrem 48V elektrickej sústavy vybavený aj konvenčnou elektrickou sieťou s napätím 12 V, ktorá je prepojená s 48V systémom prostredníctvom meniča DC. Časť elektrickej energie, uloženej v akumulátoroch 48 V, možno teda použiť aj na stabilizáciu napájania 12V elektrickej sústavy.

Čiastočne hybridný systém má najväčšie prednosti v mestskej premávke, kde najviac podporuje spaľovací motor a zaisťuje jeho opätovné spustenie pred rozjazdom. Spustenie motora je rýchlejšie a hladšie vďaka dodatočnému krútiacemu momentu. Pri zrýchľovaní zasa podporuje spaľovací motor výkonom 4 až 12kW v závislosti od stavu nabitia akumulátorov a miery zošliapnutia pedála plynu vodičom. Akonáhle vozidlo dosiahne požadovanú rýchlosť jazdy, MHSG prejde do neutrálneho režimu a nedodáva žiadny výkon.

Ponúka sa aj verzia s pohonom všetkých kolies (Hyundai HTRAC AWD technology) a práve tú, pri ktorej sa krútiaci moment prostredníctvom sedemstupňovej automatickej prevodovky prenášal na všetky kolesá, sme mali k dispozícii na test. Môžete však siahnuť aj po dvojkolke, ktorá určite bude bohato stačiť na prímestské výlety.

Spotreba sa dá s touto motorizáciou aj v meste udržať pod hranicou šiestich litrov a aj tí vodiči, ktorí sa radi a často ponáhľajú, budú s dieselovým Tucsonom v dlhodobom priemere jazdiť za menej ako sedem litrov. Nám to vyšlo pri necelých 1000km pekných 6,5litra/100km.

Naftový agregát je napriek svojmu štvorvalcovému pôvodu solídne odhlučnený, aj keď v prípade voľby benzínových verzií si predsa len na palube užijete lepšie ticho. Hlavne pri prudšej akcelerácii sa vedia vstrekovače common-railového systému pekne ozvať. Jeho výkon, ktorý činí 100kW (136k) a 320Nm, na jazdenie v bežnej prevádzke bohato stačí a nebudete sa musieť obávať ani predbiehacích manévrov, práve vďaka vysokému krútiacemu momentu v širokom spektre otáčok a prítomnosti spomínanej mild-hybridnej 48V technológie.

Z Tucsonu je dobre vidieť šikmo vpred a život vodičovi uľahčuje napríklad aj príplatkový head-up displej alebo 360-stupňový kamerový systém. Pokiaľ zapnete príslušný smerový ukazovateľ, zobrazí sa vám na displeji situácia na pravom či ľavom boku cez kamery v spätných zrkadlách. Veľmi to pomáha napríklad vtedy, keď chcete zaparkovať tesne k obrubníku a neradi by ste si odreli pekné disky.

Nový Tucson začína v aktuálnom cenníku so základnou výbavou Comfort a benzínovým štvorvalcom 1,6 T-GDi na akčnej sume 26.390€. To je za taký kus auta veľmi dobrá štartovacia cena. Naša naftová motorizácia 1,6 CRDi MHEV vo výbave Premium začína na 40.690€. V tej už sú automaticky aj skvelé inteligentné predné FULL LED projektorové svetlomety (IFS) s funkciou adaptívneho diaľkového svietenia.

Tak si to zhrňme – už základný Tucson je bohato vybavený, technologicky pokročilý a cenovo dostupný. Aj po modernizácii zostáva tým, čím bol predtým – rodinným SUV, ktoré ponúka veľmi solídnu výbavu, dostatočne veľký batožinový priestor, dosť miesta pre aj pre dospelých vzadu a tiež naozaj širokú ponuku motorizácií.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *