Škoda Superb Combi 2.0TDi 110kW DSG Selection – Koncernový unikát so spoločnou tvárou

Nová škodovka je aj u nás na Slovensku vždy veľká vec a Superb štvrtej, novodobej generácie samozrejme nie je výnimkou. Na týždňový test sme dostali verziu, ktorá bude zrejme patriť medzi najlákavejšie a najpredávanejšie – stopäťdesiatkoňovú naftu v kombíku a v (takmer) základnej výbave Selection.

Na začiatok jedna pripomienka – pokiaľ vám bude niekto tvrdiť, že nový Superb je len prezlečený Passat, neverte mu. Tentokrát je to skôr naopak, pretože oba modely sa vyvíjali naraz a z väčšej časti vývoj riadila práve Škoda. Nakoniec, Superb môžete mať aj ako limuzínu, čo v prípade Passatu už nie je možné, takže v tejto verzii bude na cestách naozaj unikátom.

Škodovka dnes ponúka opäť o kúsok priestornejšie auto, ktoré proti predchodcovi povyrástlo do dĺžky o 43mm pri nezmenenom rázvore, avšak na šírke prekvapivo 15mm ubralo a naopak sa zvýšilo o 12mm. Svojimi proporciami sa teda vrátilo v čase, našťastie len o kúsok.

Ako novinka vyzerá, ste mohli vidieť už na hromadách fotiek a prečítať si či vidieť v rade recenzií aj na Youtube, takže spomeňme len pár detailov. Predok je bez nejakých väčších extravagancií a ľahko si ho z diaľky pomýlite s minulou generáciou, či dokonca Octaviou pred faceliftom. Na kapote svieti znak okrídleného šípu a to je asi tak všetko. Bočný profil je, logicky okrem výrezov svetlometov, identický práve s Passatom. Nový Superb však má celkovo pekné proporcie a jeho dizajn bude určite starnúť pomaly. Len jednoducho už nie je príliš osobitý, tak ako tomu bolo v minulosti.

Vzadu chýba tradičné logo automobilky a je tu namiesto neho nápis, ale naopak zadné svetlá majú veľmi peknú grafiku, veľké brzdové svetlo a dynamické smerovky a našťastie tiež párové cúvacie svetlá a hmlovky. Vpredu nám klasické hmlovky trochu chýbajú a Škodovka ich po vzore niektorých koncernových súrodencov nahradila „svetlami do zlého počasia“, ktoré sú súčasťou hlavných svetlometov. Tie sme tu mali príplatkové s funkciou Matrix a k nim snáď iba jedno slovo – úžasné. Takéto vyrezávanie v tejto cenovej kategórii by mohli závidieť aj luxusnejšie automobilky.

Po nasadnutí nás tu privítal príplatkový interiér Lounge, ktorý dodáva Superbu „v základe“ neodbytnú dávku luxusu. Tento interiér vsádza vo veľkej miere na unikátny materiál Artisyn, ktorý pripomína brúsenú kožu, ale je vyrobený z recyklovaných polyesterových vlákien. Komfort je v Superbe prvotriedny a podporujú ho aj sedadlá s certifikáciou AGR.

Vo výbave Selection ich máte s polovične elektrickým nastavením – teda s operadlom a bedrovou opierkou nastaviteľnou elektricky, ale manuálnym posuvom a sklonom a dĺžkou predných sedákov. Sú to skvelé „kreslá“ a hoci sú aj dosť široké, v zákrutách chrbát pekne podržia. A konečne si viete nastaviť opierku hlavy aj v pozdĺžnom smere…

Nový Superb klasicky ponúka ohromnú priestrannosť vpredu a vzadu to je snáď ešte lepšie. Superb vždy dokázal bodovať priestorom na zadných sedačkách a ani jeho štvrtá generácia nie je výnimkou. Miesta je tu obrovské množstvo do všetkých smerov, môžete sa tu skvele rozvaliť. Do skutočne luxusného zážitku okrem mäkkosti sedačiek chýba snáď iba štvorzónová klimatizácia.

Priestrannosť samozrejme pokračuje aj za zadnými operadlami. Batožinový priestor má už v základe 690 litrov objemu, čo je pôsobivé číslo samo o sebe. Rovnako ako necelé dva kubíky priestoru po sklopení zadnej lavice. Previesť dvojmetrovú vec je tu úplnou malinou a je tu aj automatická elektrická roletka, ktorá sa automaticky sťahuje a zaťahuje po otvorení elektricky ovládaných kufrových dverí. Tradične skvelý je sieťový program a rôzne „Simply Clever“ zarážky, pri ktorých mi nie je príliš jasné, prečo toto všetko už ostatné automobilky dávno neskopírovali… ?

Páči sa mi rozloženie prístrojového štítu, ktoré vlastne ani nič revolučné neprináša a to je možno práve dobre. Klasické „digitálne“ budíky s množstvom prepínateľných informácií o spotrebách, či premietanie navigácie za ne. Klasika. No naopak jeho lesklý čierny rámik by som zrejme radšej vymenil alebo schoval pod striešku, pretože keď zasvieti slnko v „nesprávnom uhle“, odráža sa v ňom takmer všetko…

Obrovský, tentokrát až 13-palcový, infotainment je sám o sebe pomerne preberaná téma, pretože pri predchádzajúcej generácii s ním boli problémy a inak to nebolo ani pri ďalších modeloch koncernu VW. Tu už sa však zdá byť všetko v poriadku (tak ako pri teste Octavie po facelifte…), systém sa neseká a hoci je zasa viac nabitý informáciami a funkciami ako predtým, ovládanie je paradoxne oveľa jednoduchšie.

Jednak vďaka možnosti nastavenia skratiek pre najpoužívanejšie funkcie do lišty v záhlaví displeja a ďalej vďaka trojici strategicky rozmiestnených skratiek, vďaka ktorým sa rýchlo dostanete do ďalších ponúk (nastavenie vozidla, návrat na hlavnú obrazovku a zoznam aplikácií). Slušne funguje aj virtuálna asistentka Laura, ktorá je doplnená o umelú inteligenciu a vie vám bez problémov vyhľadať takmer čokoľvek na internete.

Novinkou pri Superbe (a novom Kodiaqu…) sú tri kruhové ovládače „Smart Dials“ v spodnej časti palubnej dosky. Krajnými otočnými ovládačmi nastavujete teplotu klimatizácie (otáčaním) a výhrev aj ventiláciu predných sedačiek (stlačením a následným otáčaním), stredový ovládač je konfigurovateľný a zvláda nastavenie jazdných režimov (v prípade, že máte správnu motorizáciu a výbavu), smeru a intenzity ofuku klimatizácie, priblíženia alebo oddialenia mapy navigácie a ovládania hlasitosti infotainmentu.

Medzi Smart Dials sa potom vošli ešte klasické fyzické tlačidlá pre ofuk čelného skla, vyhrievanie zadného skla, vnútornú cirkuláciu vzduchu a automatickú funkciu klimatizácie. Určite je to krok vpred od ovládania klimatizácie na displeji infotainmentu a som rád, že sa automobilky poučili a počúvajú svojich zákazníkov.

Pri ovládaní ešte chvíľu zostaneme. Otočný volič automatickej prevodovky, ktorý sa premiestnil za volant, si vyžaduje trochu zvyku. Niekoľkokrát sa mi podarilo omylom zvoliť spiatočku namiesto D, no nie je to vlastne ani veľký problém, pretože auto na vás cinkne a spustí sa (v tejto výbave iba…) zadná parkovacia kamera. Tá má na dnešné pomery celkom nekvalitný obraz a určite by si zaslúžila viac ostrosti.

Pochvalu si naopak zaslúži jednoduchosť vypínania asistentov na udržiavanie v jazdnom pruhu, či stráženie maximálnej povolenej rýchlosti. Stačí stlačiť tlačidlo na pravom ramene volantu a v prehľadnom zozname v prístrojovom štíte odkliknete príslušnú funkciu. Super tiež je, že aj keď vypnete systém pre akustické upozornenie na prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti, tak čítanie dopravných značiek zostáva stále aktívne a máte prehľad o aktuálnych obmedzeniach.

Pod kapotou testovaného kúsku pracuje vznetový dvojliter s výkonom 110kW (150k) a 360 newtonmetrami. Poháňa v tomto prípade iba predné kolesá, cez sedemstupňovú dvojspojku DSG. Utlmenie vibrácií aj zvuku motora je na danú triedu a hlavne počet valcov, úplne prvotriedne. Dokonca aj ako vodič viem o tom, že je to diesel len pod skutočne veľkou záťažou, či vo vyšších otáčkach, kam ho však DSG nenechá príliš často vytočiť. Maximum krútiaceho momentu je tu medzi 1600 a 2750 otáčkami za minútu a čokoľvek vyššie nemá príliš zmysel.

Sedemstupňová prevodovka DSG radí v rámci možností dvojspojkových prevodoviek svižne, len je tak trochu cítiť, že sa v krajnejších situáciách šetrí a pri náhlom prechode k dynamickejšiemu štýlu jazdy nespolupracuje tak razantne, ako by si možno vodič prial. Ale v poriadku, ide o základný motor, takže by sme nemali očakávať športové ambície a kritériá by mali byť voľnejšie…

Záťah je dostatočný pre svižný pohyb v bežnej premávke bez toho, aby ste museli dávať často plný plyn pri predbiehaní, či zaraďovaní. Motor a jeho výkon je úplne postačujúci pre komfortnú a plynulú jazdu a nestratí sa ani na diaľnici pri rýchlostiach tesne nad limitom. A to najdôležitejšie – spotreba paliva, je samozrejme ukážková. Necelá tisícka, pomerne dynamických, kilometrov za týdeň ukázali priemer 6,4l/100km. Po meste sa spotreba pohybuje väčšinou okolo siedmych litrov a ľahkou nohou sa na dlhšie trasy dá jazdiť aj hlboko pod šesť…

Možno najpríjemnejšie ma ale prekvapilo, že Superb nie je len plavným kráľom diaľnic. Relatívne slušne zvláda aj okresky, na ktorých sa strieda klesanie a stúpanie. Doladenie podvozku je skutočne lepšie ako v tretej generácii a to si zaslúži poklonu. Tiež odhlučnenie je v poriadku a tichšie autá už existujú snáď len o triedu vyššie. Superb sa teda takmer vo všetkom zlepšil, ale to tiež znamená, že stúpla jeho cena…

Superb v prevední Combi, začína so základným benzínovým TSI na cenovke 42.230€. Naša testovačka vo výbave Selection dostala základnú cenovku 45.630€, no cena testovaného kúsku sa vyšplhala až na 49.164€. Je to aj vďaka príplatkom za celkom potrebné veci ako adaptívny tempomat Assisted Drive, spomínané skvelé Matrix-LED predné svetlomety s AFS, s integrovanou funkciou hmlového svetla a corner funkciou, Full LED zadné svetlá s dynamickými ukazovateľmi smeru a uvítacím efektom a v neposlednom rade aj príplatkové disky, rezerva, metalíza, či skvelý interiér Lounge.

Nový Superb vychádza zo zavedených tradícií a opäť sa stáva priestranným a veľkoryso tvarovaným modelom pre veľmi širokú paletu záujemcov. No dobre, nie až tak širokú, ako doteraz. Novinku si už napríklad nekúpite s manuálnou prevodovkou a cenník obsahuje vlastne len dve špeciálne výbavové línie – a to tie drahšie.

Základ nového Superbu je však natoľko podarený, že pokojne môže vydržať na trhu trebárs aj desať rokov. Máme tu ďalšie potvrdenie toho, že rodinné autá Škodovka jednoducho vie a určite počítajte s tým, že ho budete na cestách stretávať veľmi pravidelne…

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *