Spoločnosť Suzuki Motor Corporation predstavila v talianskom Miláne svoj prvý sériovo vyrábaný model batériového elektrického vozidla (BEV) e VITARA. Výroba sa na jar 2025 začne v závode Suzuki Motor Gujarat v Indii, pričom predaj by sa mal spustiť v rôznych krajinách sveta vrátane Európy, Indie a Japonska okolo leta 2025.
Model e VITARA vychádza zo štúdie eVX predstavenej v januári 2023 na autosalónoch Auto Expo v Indii a na JAPAN MOBILITY SHOW v októbri toho istého roku. Ide o prvý globálny strategický model elektromobilu značky Suzuki.
Na základe štúdie Emotional Versatile Cruiser dostal model e VITARA dizajn, ktorý spája do jedného celku viacero prvkov: zmysel pre pokročilú technológiu a výkon, elektrické pohonné ústrojenstvo pre svižný a intenzívny zážitok z jazdy, elektrický systém pohonu všetkých kolies ALLGRIP-e, ktorý poskytuje nielen terénne schopnosti, ale aj vysoký výkon a novovyvinutú platformu HEARTECT-e určenú špeciálne pre elektromobily.
Hlavné prvky modelu Suzuki e VITARA
1. Dizajn, ktorý spája pokročilý pocit z moderného elektromobilu a silné stránky SUV
Dizajn s označením High-Tech & Adventure stelesňuje moderný pocit z elektromobilu a robustné schopnosti SUV, čím navodzuje pocit dobrodružstva.
Exteriér sa vyznačuje nápadným dizajnom charakterizovaným pneumatikami s veľkým priemerom a dlhým rázvorom, zatiaľ čo interiér obsahuje integrovaný displej s pokročilou výbavou , odolnými panelmi a stredovou konzolou v duchu témy High-Tech & Adventure.
2. Elektrický pohon využívajúci efektívne usporiadanie eAxle a lítiovo-železnato-fosfátovú batériu
Pohon elektromobilu pozostáva z vysoko efektívnej konštrukcie eAxle, ktorá spája elektromotor a menič spolu s lítiovo-železnato-fosfátovými batériami navrhnutými pre maximálnu bezpečnosť a spoľahlivosť. Dosahuje charakteristické svižné zrýchlenie z pokoja, ako aj prudké zrýchlenie pri predbiehaní z nízkych do vysokých rýchlostí.
3. Elektrický systém 4WD ALLGRIP-e s dvomi nezávislými usporiadaniami eAxle
ALLGRIP-e predstavuje elektrický systém pohonu všetkých kolies 4WD, ktorý využíva odborné znalosti automobilky Suzuki v oblasti technológie pohonu všetkých štyroch kolies s dvomi nezávislými usporiadaniami eAxle vpredu a vzadu. Tento systém poskytuje nielen vysoký výkon, ale umožňuje aj presné ovládanie s vynikajúcou odozvou. Okrem toho obsahuje aj režim Trail pre hladký rozbeh aj na nerovnom teréne pribrzdením pretáčajúcich sa kolies a presmerovaním výkonu na opačné koleso (funkcia samosvorného diferenciálu LSD).
4. Nová platforma HEARTECT-e vyvinutá špeciálne pre elektromobily
Vozidlo využíva novú platformu HEARTECT-e vyvinutú špeciálne pre elektromobily. Vyznačuje sa ľahkou konštrukciou, vysokonapäťovou ochranou a vďaka krátkym previsom vytvára priestranný interiér. Hlavná podlaha eliminuje prvky, ktoré by zasahovali pod podlahu, aby sa tak maximalizovala kapacita batérie.
● Komentár prezidenta Suzukiho
„Model Suzuki e VITARA predstavuje náš prvý elektromobil vyvinutý na základe opakovaných pokusov a omylov s cieľom vytvoriť pre našich zákazníkov elektromobil s ľahkým používaním. Aby sme vytvorili uhlíkovo neutrálnu spoločnosť, poskytneme našim zákazníkom rôzne možnosti, vrátane elektromobilov, hybridných vozidiel a vozidiel na CNG, pričom ich prispôsobujeme konkrétnym regiónom. Predstavenie modelu e VITARA znamená významný míľnik v dosahovaní uhlíkovej neutrality. Po začiatku predaja modelu Suzuki e VITARA budeme pokračovať v rozširovaní našej ponuky elektromobilov a navrhovať riešenia mobility prispôsobené potrebám konkrétnych krajín a regiónov.“
● Hlavné technické údaje pre európsky trh
Kapacita batérie | kWh | 49 | 61 | ||
Systém pohonu | 2WD | 2WD | 4WD | ||
Rozmery | |||||
Dĺžka | mm | 4,275 | |||
Šírka | mm | 1,800 | |||
Výška | mm | 1,635 | |||
Rázvor | mm | 2,700 | |||
Rozchod | Vpredu | mm | 1,540 | ||
Vzadu | mm | 1,545 | |||
Polomer otáčania | m | 5.2 | |||
Svetlá výška | mm | 180 | |||
Počet sedadiel | osôb | 5 | |||
MOTOR | |||||
Výkon | Celkový | kW | 106 | 128 | 135 |
Vpredu | kW | 106 | 128 | 128 | |
Vzadu | kW | – | – | 48 | |
Krútiaci moment | Nm | 189 | 189 | 300 | |
Prevodovka | |||||
Typ | 1-stupňová | ||||
Podvozok | |||||
Brzdy | Vpredu | Ventilované kotúče | |||
Vzadu | Ventilované kotúče | ||||
Pneumatiky | |||||
Pneumatiky | 225/55 R18 | 225/55 R18, 225/50 R19 | |||
Hmotnosť | |||||
Pohotovostná hmotnosť | kg | 1,702 | 1,760-1,799 | 1,860-1,899 |